Monday, September 28, 2009

Alam terang kerana Nur Ilahi

Alam itu kesemuanya berupa kegelapan, sedangkan yang meneranginya, hanya kerana tampaknya haq (Allah) padanya, maka siapa yang melihat alam kemudian tidak melihat Allah didalamnya atau padanya atau sebelumnya atau sesudahnya, maka benar-benar ia telah disilaukan oleh nur cahaya dan ditutup baginya suria(nur) makrifat oleh tebalnya awan benda-benda alam ini.

Alam semesta yang mulanya tidak ada (adam) memang gelap, sedang yang menzahirkannya sehingga berupa kenyataan hanya kekuasaan Allah padanya kerana itu siapa yang melihat sesuatu benda alam ini, kemudian tidak terlihat olehnya kebesaran kekuasaan Allah yang ada pada benda itu, sebelum atau sesudahnya beerti ia telah diosilaukan oleh cahaya. Bagikan ia melihat cahaya yangh kuat, lalu ia mengira tidak ada bola yang menimbulkan cahaya itu. maka semua seisi alam ini bagaikan sinar sedangkan yang hakikinya(sebenarnya) terlihat itu semata-mata kekuasaan Dzat Allah SWT.

Petikan dari Kitab Al Hikam
Oleh: Perihatin

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)