Monday, September 28, 2009

Apa itu Taqwa?

Bismillahirrahmanirrahim..

Sebelum tidur, kita selalu muhasabahkan diri kita bukan?


Apa yang saya dah buat hari ni?
Dah baca Al Quran ke belum?
Dah baca MAKSUD Quran?
Dah senyum sentiasa ke?
Dah berhenti bermasam muka ke?
Dah tolong org ke?
Dah study?
Dah gunakan masa dengan betul?
Dah bersabar dgn sabar yg sebaik2 nye ?
Dah berhenti merungut ke?
Dah berhenti mengomel ke?
Dah berhenti cakap yg tak bermanfaat ke?
Dah itu ini itu ini ke???????

Lalu,  dalam sesi muhasabah itu, anda terjumpa perkara jahat/ perkara tidak baik/ perkara DOSA yg anda lakukan hari itu..apa yg anda buat? ..

Dah bertaubat kah?
Dah minta maaf?
Dah DENDA diri sendiri?????

Antara 5 jalan menuju ketaqwaan itu, salah satunya ialah MUAQABAH iaitu mendenda diri. Denda di sini bermaksud mendenda diri dgn sesuatu baik yg makin mendekatkan diri kepadaNya.

Sungguh banyak ayat-ayat Al-Quran yg menerangkan tentang kelebihan orang yg bertaqwa..

Dalam kita sibuk2 berbicara tentang taqwa, jelas-kah pengertian 'taqwa' pada anda? Apa itu taqwa?

Apa yg dimaksudkan dgn taqwa?

Bagaimana nak bertaqwa ?

Apakah anda tahu maksud taqwa itu ??

Apakah ayat pertama dalam Al-Quran yg tertulis perkataan taqwa?-->

Surah apa, ayat keberapa??

Jawapannya:

Ayat ke-2 surah Al-Baqarah..selepas Alif Lam Mim,

"Kitab Al-Quran ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bg mereka yg bertaqwa, iaitu mereka yg beriman kpd yang ghaib, melaksanakan solat..."

Kalau kita halusi akan definisi taqwa dalam Al Quran :

"Taqwa iaitu mengikuti segala perintah Allah dan menjauhi segala laranganNya."

Umar al-Khattab bertanya Ubai b Kaab makna taqwa. Ubai menjawab, "Pernahkah kamu melalui jalan yg berduri?"

Jawab Umar, "Sudah tentu."

Kata Ubai, "Apa yg kamu lakukan?"

Jawab Umar,

"Saya menyingsing pakaian dan berjalan penuh berhati2 agar tidak terkena duri2."

Kata Ubai, " Itulah Taqwa."

TAQWA itu ibarat org yg berjalan di jln yg Berduri. Bagaimana dia berjalan?

Pastilah dengan penuh berhati2. Duri itu dianggap ibarat dosa kecil dan luka itu ibarat perkara yg makruh. Sudah tentu luka itu pedih apabila terkena air.

disini kita boleh perhatikan, dalam ketaqwaan, ada keberhati-hatian. Orang yang betul-betul bertaqwa akan menjaga dirinya agar jangan sampai melanggar ketentuan Allah dan seboleh mungkin melaksanakan apa2 yg diperintahkan.


Jalan Menuju Ketaqwaan.

1. Muahadah,
Hendaklah kita mengingati perjanjian kita dengan Allah iaitu dengan menjadikan Allah sebagai Rabb. Al-fatihah, Doa Iftitah.

2.Muraqabah
Merasakan keagungan Allah swt setiap waktu dan keadaan serta merasakan kehadiranNya di kala bersendirian ataupun dikhalayak ramai. IHSAN

3. Muhasabah
Menghisab diri ketika selesai melakukan amal perbuatan.Apakah tujuan amal hanya untuk mendapatkan redhaNya @ apakah amalnya dicemari sifat riya’?

4.Mu’aqabah
Memberi hukuman pada diri, agar tidak mudah untuk melanggar kesalahan-kesalahan lain yang boleh mengakibatkan kesalahan itu sukar untuk ditinggalkan. Contoh: Berpuasa anda buat salah  dapat A. baca Quran 10 muka sehari kalau buat salah B.

5.Mujahadah
Memaksa diri dengan tegas, serius dan penuh semangat dan FAHAM untuk tetap mentaati suruhan Allah di kala terseret dengan kemalasan dan cinta dunia

Dari Abu Hurairah r.a berkata:Rasulullah SAW bersabda, "Di antara ciri sempurnanya keislaman seseorang adalah meinggalkan apa-apa yang tidak bermanfaat baginya".-Hadis hasan diriwayatkan oleh Tirmidzi dan lainnya)

Dalam realiti sekarang..Dan ini adalah cabaran keimanan bagi umat Muhammad SAW diakhir zaman apabila ketaqwaan umatnya diuji.. Kita di uji, sebagaimana para sahabat diuji. Cuma keadaan berbeza. Para sahabat mendapat pendidikan langsung dari Rasulullah berbanding dgn kita, Tetapi ganjaran pahala untuk kita adalah lebih besar berbanding umat yang mendapat fikrah Islam semasa mereka hidup bersama Rasulullah.

Kita jauh berpisah dengan kehidupan Islam sebenar.Paginya Islam, tetapi petang kafir. Malah ada yg mengaku mereka ini ahli sunnah, yg mendokong penuh terhadap Islam. Tetapi dalam masa yang sama mereka terlibat dengan perkara-perkara yang mungkar.


Setinggi mana ilmu seseorang, sedalam mana kefahaman menelaah tentang  Islam. Menyingkap rahsia Al Quran, mendalami Al Quran, Jika tidak bertaqwa, maka orang itu tidak beruntung dan tidak mendapat kemenangan seperti difirmankan oleh Allah SWT dlm surah an-Nur : 51-52..

سُوۡرَةُ النُّور


إِنَّمَا كَانَ قَوۡلَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ إِذَا دُعُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ لِيَحۡكُمَ بَيۡنَهُمۡ أَن يَقُولُواْ سَمِعۡنَا وَأَطَعۡنَا‌ۚ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ (٥١) وَمَن يُطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥ وَيَخۡشَ ٱللَّهَ وَيَتَّقۡهِ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡفَآٮِٕزُونَ (٥٢)

“Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang-orang yang beriman ketika mereka diajak ke pada Kitab Allah dan Sunnah RasulNya, supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka, hanyalah mereka berkata: Kami dengar dan kami taat: dan mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan. Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya dan takut melanggar perintah Allah serta, menjaga dirinya jangan terdedah kepada azab Allah, maka merekalah orang-orang yang beroleh kemenangan. (An Nur: 51-52)

Mahu tidak mahu kita  kena tegakkn syariat Islam. Tak boleh berlembut dengan mereka-mereka yg menentangNya. Walaupun dia seorang Islam dan begitu juga dgn org-orang kafir..

سُوۡرَةُ التّوبَة

هُوَ ٱلَّذِىٓ أَرۡسَلَ رَسُولَهُ ۥ بِٱلۡهُدَىٰ وَدِينِ ٱلۡحَقِّ لِيُظۡهِرَهُ ۥ عَلَى ٱلدِّينِ ڪُلِّهِۦ وَلَوۡ ڪَرِهَ ٱلۡمُشۡرِكُونَ (٣٣)

”Dia telah mengutuskan Rasulnya(Muhammad) dengan membawa pertunjuk (al-Quran) dan agama yang benar, untuk dimenangkan-Nya dan ditinggikannya atas seluruh agama, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.” (At-Taubah: 33)

Wassalam

By: Perihatin

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)