Saturday, November 13, 2010

Pemain billiard terkenal dunia pula peluk Islam

MASHAD (Iran), 12 Nov: Pemain billiard terkenal dunia, David John (gambar)
mengumumkan,dirinya memeluk agama Islam dalam satu upacara di bandar
Mashad, Iran timur laut.


Upacara itu turut dihadiri oleh Ketua Pendidikan Jasmani, Ali Saeid Lou dan
Imam Sayyed Reza Taghavi, menurut Taqrib News Agency (TNA).
David pernah menajdi juara EBSA, kejohanan billiard yang penting di
peringkat dunia, pada tahun 2002 dan 2003.


Sebelum ini, adik ipar bekas Perdana Menteri Britain Tony Blair,
Lauren Booth, memeluk Islam selepasmenziarahi makam Fatimah al-Masumeh
di bandar Qom, Iran sekembalinya ke Britain enam minggu lalu.
Booth, 43, wartawan penyiaran di Press TV, saluran berita bahasa
Inggeris Iran adalah adik kepada Cherie Blair, isteri bekas perdana
menteri Britain itu.


"Setelah menziarah makam Fatimah Al-Masumeh itu, saya merasa suatu
kejutan spiritual, nyaman dan tenteram," katanya kepada akhbar The Mail.


David John menukar namanya menjadi Davood setelah memeluk Islam
(Davood sama dengan David mengikut nama Iran) dan berkata, "Revolusi
terjadi dalam diri saya ketika saya sampai di Mashad.Saya berharap bahawa
selama ini saya boleh menjadi seorang Muslim lebih baik lagi belajar," katanya.


"Saya pernah menjadi jurulatih di Dubai, Qatar dan Bahrain untuk beberapa
tahun dan selama itu saya sudah begitu akrab dengan Islam," tambah David.
"Ketika saya datang ke Iran, saya tertawan dengan budaya Iran dan setelah
 menuju ke Mashad saya memutuskan untuk memeluk Islam," tegas David.

Ketika upacara, Imam Sayyed Reza Taqhavi mengucapkan selamat kepada
kemasukannya dalam Islam sambil menyebut, "pandangan kita terhadap Non-Muslim
dan Muslim adalah humanistik."
"Menghormati semua manusia adalah salah satu peraturan dalam Islam,"kata Imam
Sayyed RezaTaqavi.

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)