Monday, February 14, 2011

Kalimah Ath Thoyyibah


Kalimah ‘Laa ilaa haillalla’ disebut dengan kalimah Ath Thoyyibah kerana bersih daripada penyerupaan dan pengingkaran. Kalimat ini berada ditengah-tengah antara keduanya, seperti air susu bintang yang keluar dari suatu tempat yang berada diantara tempat kotoran atau najis dan darah. Air susu tetap bersih tidak bercampur najis dan darah.

Firman Allah SWT:
:Tidak kamu perhatikan bagaimana Allah SWT telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya dan cabangnya menjulang kelangit.” (Ibrahim: 24)

Kalimah tauhid disebut kalimah Ath Thoyyibah  kerana orang yang yang mengucapkan dan mempunyai tempat kembali yang indah pula diakhirat. Mengenai keindahan nama ini,

Allah SWT berfirman:
“Wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik pula.”(An Nur: 26)

Kalimah At Thoyyibah atau kalimah tauhid ini adalah kalimah yang diterima Allah dan kepada Allah lah kalimah itu naik

Firman Allah bermaksud:
“Barangsiapa menghendakki kemuliaan, maka bagi Allah lah kemuliaan itu semuanya. .KepadaNyalah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal yang soleh dinaikkanNya.” (Fathir: 10)

By Perihatin

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)