Wednesday, June 29, 2011

MQTK ABAD KE- 17

KEJATUAHN MELAKA DAN KEWUJUDAN MAZHAB KRISTIAN PROTESTAN
1511M Hang Tuah Ghaib. Portugis rampas melaka. Mazhab Protestan dimulakan oleh seorang Larry King, German dan diterima oleh Istana England.

1600-1700M – Kelantan berpecah 3 Raja dan Istana Negeri di bawah Raja Jembal, satu lagi keturunan dari salasilah Raja Kelantan. Kelantan diterajui oleh Adinda Sultan Abdul Rahim. Namun tidak berapa lama baginda dibunuh pula oleh....(ini rahsia MQTK)...di “Tasik Lelayang Mandi”(sekarang dalam Melor, jajahan Kota Bharu). Segala Kitab Istana dan kebesaran dipindahkan ke Kota Kubang Labu, Istana Kelantan era 1700M – 1756M diterajui oleh Long Senik dan kemudiannya Long Pandak dari anak beranak kesultanan Pattani dan Raja Biru. Ancaman Siam berterusan memaksa semua kitab-kitab muktabar Istana Pattani(Jawi) dipindah ke Kelantan. Long Gaffar dan 7 hulubalang Istana Reman ditugaskan bertolak terlebih dahulu ke Kelantan, menuju ke Bukit Panau(destinasi perjalanan Wali Allah tertuju ke pusat pertapaan yang masyhur di sesuatu wilayah)

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)