Thursday, August 18, 2011

17 Ramadhan telah pun berlalu.


Signifikan nya, kita mengingati hari penurunan al-quran sebagai petunjuk kepada umat manusia. Hari penurunan 'Al-Furqan' - Pemisah yang Haq dari yang bathil.

Maka bersyukurlah kita kerana dijadikan Allah sebagai umat pilihan dan bersyukur kita kerana masih mampu lagi melalui Ramadhan tahun ini. Syukur kita kerana dikurniakan al Quran sebagai panduan dan tentunya kita tidak perlu ragu dengan panduan kitab suci ini. Moga kita tidak termasuk dalam golongan mereka yang beriman dengan separuh dari apa yang diperintahkan oleh Allah di dalam al quran dan menolak sebahagian yang lain.( Cth klasik: hukum hudud, arahan menutup aurat )

17 Ramadhan juga, signifikannya : Badar al-Kubra.
Peperangan menegakkan Yang Haq dan menentang yang bathil. Semangat Badar al- Kubra ini perlu ada pada setiap diri kita supaya kita mampu menegakkan yang benar dan menewaskan yang salah. Perjuangan dan semangat tentera Allah di dalam peperangan ini sepatutnya menjadi ikutan kita, kerana bilangan bukan penentu kemenangan.

Moga kita semua mampu menghayati semangat pejuang-pejuang Badar dalam menjalani hidup kita di akhir zaman ini.

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)