Monday, September 5, 2011

Selawat


Dari segi bahasa pula, selawat bererti doa, rahmat dari Allah, memberi berkah dan ibadat. Dalam pengertian yang lebih luas, berselawat kepada Nabi Muhammad bererti memperbesarkan, mengagungkan serta mendukung perjuangannya yang mulia, di samping melahirkan rasa syukur atas perutusannya yang menjadi rahmat seluruh alam ini.

Kelebihan atau keistimewaan selawat antara lain juga dijelaskan Allah menerusi firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya selawat kepada Nabi. Hai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya dan ucaplah salam penghormatan kepadanya. ” (Surah Al-Ahzab: 56).

Sejajar dengan itu, selawat kepada Rasulullah s.a.w merupakan ibadah yang mulia dan terpuji, mengandungi berbagai kelebihan dan mendapat pertolongan dan perlindungan yang istimewa dari Rasulullah s.a.w serta memperolehi ganjaran yang besar dari Allah di hari akhirat kelak. Sabda Rasulullah s.a.w, “Barang siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat. ” ( H.R Tabrani ).

Hadis yang sering didengar, dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda; “Barang siapa berselawat terhadapku sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali” ( H.R Muslim ). Dalam hadis yang lain pula, sabda Rasulullah s.a.w, “Barang siapa berselawat kepadaku di sisi kuburku maka aku mendengarnya, barang siapa berselawat kepadaku dari jauh maka, selawat itu diserahkan oleh seorang malaikat yang menyampaikan kepadaku dan ia dicukupi urusan keduniaan dan keakhiratan dan aku sebagai saksi dan pembela baginya". ( H.R Al-Baihaqi dan Al-Khatib).

Oleh yang demikian,memang merugilah orang yang setelah dihidangkan kelebihan berselawat kepada Rasulullah s.a.w, namun masih melepaskannya begitu sahaja. Malah disebutkan amaran akibat berat atau kengganan berselawat sebagaimana maksud hadis Rasulullah s.a.w, ”Orang yang bakhil ialah yang bila disebut namaku kepadanya, lalu ia tidak mahu berselawat kepadaku” ( H.R Tirmizi ).

Dari Ibnu Abbas r.a pula berkata ia, telah bersabda Rasulullah s.a.w; “Barang siapa melupakan ( meninggalkan ) selawat terhadapku, maka akan tersalah dia dari jalan surga.” ( H.R. Ibnu Majah dishahihkan oleh al-Albani dengan hadits lain )



No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)