SIFAT 20 - FARIDATUL
FARAIDH
By Yusnaidi Yusoff in ROYAL MQTK AHLULBAIT ORGANISATION
(RMAO) ·
Assalaamu’alaikum w.b.t,Antara isi kandungan dari kitab
Sifat 20 MQTK melalui Kitab Muktabar lagi musonneh "Faridatul
Faraidh". Semoga dapat menjadi
panduan kepada non-muslim yang ingin
mengenali sifat-sifat Tuhan pencipta sebenar manusia dan seluruh alam/makhluk
ini, yang berbeza sekali dengan sifat-sifat Tuhan bagi agama lain di bumi ini.
SIFAT-SIFAT KETUHANAN
Adapun yang wajib bagi Ketuhanan itu bersifat dengan empat
sifat:
1. Sifat
Nafsiyah, iaitu Wujud
2. Sifat
Salbiyah iaitu, Qidam, Baqa, Mukhalafatuhu lil khawaditsi, Qiyamuhu binafsihi
dan Wahdaniat
3. Sifat
Ma’ani, iaitu, Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Sami’, Bashir dan Kalam
4. Sifat
Ma’nawiyah, iaitu Qadirun, Muridun, ‘Alimun, Hayyun, Sami’un, Bashirrun dan
Muttakalimuun.
Dibahagi lagi menjadi dua sifat (Pendekatan secara nafi dan
isbat)
1. Sifat Istighna’ iaitu, Wujud, Qidam,
Baqa, Mukhalafatuhu lil hawadits,
Qiyamuhu binafsihi, Sami’, Bashir, Kalam, Sami’un, Bashirun dan Muttakallimun
2. Sifat
Iftikor ilaihi, iaitu Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Kodirun, Muridun, ‘Alimun,
Hayyun dan Wahdaniah
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
Bahagian I: Sifat Nafsiyyah:
Wujud, ertinya ada,
yang ada itu dzat Allah Ta’ala, lawannya
‘Adum, ertinya tiada yaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali
dikatakan Allah Ta’ala itu tiada kerana jikalau Allah Ta’ala itu tiada nescaya tiadalah perubahan pada alam ini. Alam ini jadilah statik (tak
ada masa, rasa dll), dan tiadalah diterima ‘aqal jika semua itu (perubahan) terjadi dengan sendirinya.
Jikalau alam ini jadi dengan
sendirinya nescaya jadilah
bersamaan pada suatu pekerjaan atau berat
salah satu maka sekarang alam ini
telah nyata adanya sebagaimana yang kita
lihat sekarang ini dan teratur tersusun
segala pekerjaannya maka menerima
lah aqal kita wajib adanya Allah Ta’ala
dan mustahil lawannya tiada. Adapun dalilnya iaitu firmanNya dalam Al Qur’an:
Allahu kholiqu kullu syai’in
ertinya, “Allah Ta’ala jualah yang menjadikan tiap-tiap
sesuatu.”
Adapun Wujud itu
sifat Nafsiyah ada itulah dirinya hak
Ta’ala. Adapun ta’rif sifat nafsiyah
itu: Hiya huwa wala hiya ghoiruku,
ertinya, sifat inilah dzat hak Ta’ala,
tiada ia lain daripadanya yakni sifat
pada lafadz dzat pada makna
Adapun Hakikat sifat nafsiyah itu : Hiya lhalul wajibatu lizzati maadaamati azzatu ghoiru
mu’alalahi bi’illati, ertinya: hal yang
wajib bagi dzat selama ada dzat itu tiada dikeranakan dengan suatu kerana yakni adanya iaitu tiada kerana
jadi oleh sesuatu dan tiada Ia terjadi dengan sendirinya dan tiada Ia
menjadikan dirinya sendiri dan tiada Ia berjadi-jadian.
Adapun Wujud itu dikatakan
sifat Nafsiyah kerana wujud
menunjukkan sebenar-benar dirinya dzat
tiada lainnya dan tiada boleh
dipisahkan wujud itu lain daripada dzat
seperti sifat yang lain-lain.
Adapun Wujud itu tiga bahagian:
1. Wujud Haqiqi, iaitu dzat Allah Ta’ala
maka wujud-Nya itu tiada permulaan dan tiada kesudahan maka wujud
itu bersifat Qadim dan Baqa’, inilah wujud sebenarnya
2. Wujud
Mujazi, iaitu dzat segala makhluk maka
wujudnya itu ada permulaan dan ada kesudahan
tiada bersifat Qadim dan Baqa’,
sebab wujudnya itu dinamakan wujud
Mujazi kerana wujudnya itu bersandarkan Qudrat Iradat Allah Ta’ala
3. Wujud ‘Ardy, iaitu dzat ‘Arodul wujud
maka wujudnya itu ada permulaan dan tiada kesudahan seperti ruh, syurga, neraka, Arasy, Kursi dan lain-lain
Adapun yang Maujud selain Allah Ta’ala dua bahagian
1. Maujud dalam ‘alam syahadah, iaitu
yang di dapat dilihat dengan pancaindera yang lima seperti langit, bumi,
kayu, manusia, binatang dan lain-lain
2. Maujud di
dalam ‘alam ghaib yang tiada didapat
dengan pancaindera yang lima tetapi didapat dengan nur iman dan
Kasyaf kepada siapa-siapa yang
dikurniakan Allah Ta’ala seperti Malaikat, Jin, Syaitan, Nur dan lain-lain.
Adapun segala yang Maujud itu lima bahagian:
1. Maujud
pada Zihin iaitu ada pada ‘aqal
2. Maujud
pada Kharij iaitu ada kenyataan bekas
3. Maujud
pada Khayal iaitu seperti bayang-bayang dalam air atau yang di dalam mimpi
4. Maujud
pada Dalil iaitu ada pada dalil seperti asap tanda ada api
5. Maujud
pada Ma’rifat iaitu dengan pengenalan yang putus tiada dapat diselingi lagi
terus Ia
Ma’rifat kepada Yang Qadim @ Allah Ta’ala tanpa perantara dan ini
mutlak hanya dengan AL-QURAN semata (rujuk Istikharah Al-Quran MQTK). Inilah
had minima Ilmu Fardhu Ain atas semua umat Islam pengikut syariat Rasulullah
SAW sampai kiamat iaitu tahu beza kehendak Qadim dan Muhdas/Makhluk atas segala
perkara pada bila-bila masa. Yang tidak lepasi had ini disebut "Jahil
Murakkab" jika usia telah akil baligh dan "Belum Mukallaf" jika
usia masih kanak-kanak (belum waras akalnya/gila/tak wajib hukum syarak
atasnya).
Membicarakan Wujud-Nya dengan jalan dalil:
1. Dalil
yang didapat dari Khawas (pancaindera) yang lima tiada dapat didustakan
2. Dalil
yang didapat dari Khabar Mutawatir tiada dapat didustakan
3. Dalil
yang didapat daripada ‘Aqal tiada dapat didustakan
4. Dalil
yang didapat daripada Rasulullah tiada dapat didustakan
5. Dalil
yang didapat daripada firman Allah Ta’ala tiada dapat didustakan
Bahagian II: Sifat Salbiyyah
Adapun hakikat sifat
Salbiyyah itu: wahiya dallat ‘alallafiy
maalaa khaliyqu billahi ‘aza wajalla,
ertinya barang yang menunjukkan atas
menafikan apa-apa yang tiada patut dan
tiada layak pada dzat, pada sifat dan
pada af’al Allah Ta’ala iaitu lima
sifat:
1. QIDAM, ertinya Sedia
2. BAQA’ ertinya Kekal,
3. MUKHALAFATUHU LIL HAWADITS ertinya Bersalahan Allah
Ta’ala dengan segala yang baharu.
4. QIYAMUHU BINAFSIHI, ertinya Berdiri Allah Ta’ala dengan
sendiriNya.
5. WAHDANIAH, ertinya Esa
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
1. QIDAM, ertinya Sedia ada
Adapun hakikat Qidam
ibarat dari menafikan ada permulaan bagi
Wujud-Nya yakni tiada permulaan,
lawannya Huduth ertinya baharu iaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal
sekali-kali dikatakan Ia baharu kerana
jikalau Ia baharu nescaya jadilah
Wujud-Nya itu wujud yang harus, tiadalah
Ia wajibal wujud maka sekarang telah
terdahulu wajibal wujud baginya
maka menerimalah aqal kita wajib baginya
bersifat Qadim dan mustahil lawannya baharu , adapun dalilnya firmannya
dalam Al Qur’an: huwal awwalu, ertinya Ia juga yang awal.
Adapun Qadim nisbah pada nama empat perkara:
a. Qadim
Haqiqi, iaitu dzat Allah Ta’ala
b. Qadim
Sifati, iaitu sifat Allat Ta’ala
c. Qadim
Idhofi, iaitu Qadim yang bersandar seperti dahulu bapa daripada anak
d. Qadim
Zamani, iaitu masa yang telah lalu sekurang-kurangnnya setahun
2. BAQA’ ertinya Kekal
Adapun hakikat Baqa’
itu ibarat menafikan ada kesudahan bagi
Wujud-Nya, yakni tiada kesudahan,
lawannya Fana’ ertinya binasa iaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali
dikatakan Ia binasa, jikalau Ia
binasa jadilah Wujud-Nya itu wujud yang
baharu, apabila Ia baharu tiadalah Ia bersifat Qadim maka sekarang telah terdahulu bagi-Nya wajib bersifat Qadim maka menerimalah aqal kita wajib bagi-Nya bersifat Baqa dan mustahil lawannya binasa, adapun
dalilnya firman-Nya dalam Al
Qur’an: wayabqo wajhu robbikauzuljalali
wal ikrom, ertinya kekal dzat Tuhan kamu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.
Adapun yang Kekal itu dua bahagian:
a. Kekal
Haqiqi, iaitu dzat dan sifat Allah Ta’ala
b. Kekal Ardy, iaitu kekal yang
dikekalkan, menerima hukum binasa jikalau dibinasakan Allah Ta’ala, kerana ia
sebahagian daripada mumkinun, tetapi tiada dibinasakan maka
kekallah ia, maka kekalnya itu dinamakan kekal ‘Ardy, seperti ruh, arasy,
kursi, kalam, lauh mahfudh, syurga, neraka, bidadari dan telaga nabi.
3. MUKHALAFATUHU LIL HAWADITSI ertinya Bersalahan Allah
Ta’ala dengan segala yang baharu
Adapun Hakikat
Mukhalafatuhu lil hawadits itu
diibaratkan menafikan dzat dan
sifat dan af’al Allah Ta’ala dengan
segala sesuatu yang baharu, yakni
tiada bersamaan dengan segala yang
baharu, lawannya Mumassalatuhu lil
hawadits, ertinya bersamaan dengan
segala sesuatu yang baharu. Tiada
diterima oleh aqal dikatakan Allah
Ta’ala itu bersamaan dzat-Nya dan
sifat-Nya dan af’al-Nya dengan segala
yang baharu, kerana jikalau
bersamaan dengan segala yang baharu maka
tiadalah Ia bersifat Qadim dan
Baqa’, sebab segala yang baharu menerima
hukum binasa, maka sekarang telah
terdahulu wajib bagi Allah Ta’ala
bersifat Qadim dan Baqa’, maka
menerimalah aqal kita wajib bagi Allah
Ta’ala bersifat mukhalafatuhu lil
hawadits, dan mustahil lawannya
Mumasalatu lil hawadits, adapun
dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an:
laisa kamitslihi syai’un wa
huwa ssami’ul bashir, ertinya
tiada seumpama Allah Ta’ala dengan segala
sesuatu dan Ia mendengar dan
melihat.
Adapun bersalahan dzat
Allah Ta’ala dengan dzat yang
baharu kerana dzat Allah Ta’ala bukan
jirim atau jisim dan bukan jauhar
atau ‘aradh dan tiada dijadikan,
tiada bertempat, tiada berjihat, tiada
bermasa atau dikandung masa dan
tiada beranak atau diperanakkan.
Bersalahan sifat Allah Ta’ala dengan sifat yang baharu kerana sifat Allah Ta’ala Qadim dan
‘Aum takluknya, seperti Sami’ Allah Ta’ala takluk pada segala yang maujud.
Adapun sifat yang
baharu itu tiada ia Qadim dan tiada ‘Aum
takluknya, tetapi takluk pada setengah
perkara jua seperti yang baharu
mendengar ia pada yang berhuruf dan
bersuara dan yang tiada berhuruf dan
bersuara tiada ia mendengar atau yang
jauh atau yang tersembunyi seperti
gerak-gerak yang dalam hati dan begitu
jua sifat-sifat yang lain tiada
serupa dengan sifat Allah Ta’ala.
Adapun bersalahan perbuatan Allah Ta’ala dengan
perbuatan yang baharu kerana perbuatan Allah Ta’ala itu memberi bekas
dan tiada dengan alat perkakas dan tiada dengan minta tolong dan tiada mengambil faedah dan tiada yang sia-sia.
Adapun perbuatan yang baharu tiada memberi bekas dan dengan
alat perkakas atau dengan minta tolong dan mengambil faedah.
4. QIYAMUHU BINAFSIHI, ertinya Berdiri Allah Ta’ala dengan
sendirinya
Adapun hakikat
Qiyamuhu binafsihi itu ibarat daripada
menafikan berkehendak kepada
tempat berdiri dan berkehendak kepada yang
menjadikan dia, yakni tiada
berkehendak kepada tempat berdiri dan tiada
berkehendak kepada yang menjadikannya.
Mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan tiada berdiri dengan sendiriNya,
kerana Ia zat bukan sifat, jikalau Ia
sifat, maka berkehendak kepada tempat berdiri kerana sifat itu tiada boleh berdiri dengan sendirinya.
Dan tiada berkehendak
kepada yang menjadikan Ia kerana
Ia Qadim, jikalau berkehendak Ia kepada
yang menjadikan Dia, maka jadilah Ia
baharu, apabila ia baharu tiadalah ia
bersifat Qadim dan Baqa’ dan
Mukhalafatuhu lil hawadits.
Maka sekarang
menerimalah aqal kita, wajib diterima
oleh aqal, bagi Allah Ta’ala itu
bersifat Qiyamuhubinafsihi dan mustahil
lawannya An-laayakuunu
ko’imambinafsihi, adapun dalilnya firman-Nya
dalam Al Qur’an: Innallaha
laghniyyun ‘anil ‘alamiin, ertinya Allah
Ta’ala itu terkaya daripada sekalian
alam.
Adapun segala yang Maujud menurut berkehendak kepada tempat berdiri dan berkehendak kepada
yang menjadikan dia itu empat bahagian:
a. Tiada
berkehendak kepada yang menjadikan Dia dan tiada berkehendak kepada tempat
berdiri, yaitu zat Allah Ta’ala
b. Berdiri
pada zat Allah Ta’ala dan tiada berkehendak kepada yang menjadikan Dia, iaitu
sifat Allah Ta’ala
c. Tiada
berkehendak kepada tempat berdiri dan berkehendak kepada yang menjadikan dia
iaitu segala jirim yang baharu
d. Berkehendak
kepada tempat berdiri dan berkehendak kepada yang menjadikan dia iaitu segala
‘aradh yang baharu
5. WAHDANIAH, ertinya Esa
Adapun hakikat
Wahdaniah itu ibarat menafikan kam
muttasil (berbilang-bilang atau
bersusun-susun atau berhubung-hubung)
dan kam mumfasil (bercerai-cerai
banyak yang serupa) pada zat, pada
sifat, dan pada af’al.
Lawannya An-yakunu wahidan, ertinya tiada ia esa. Mustahil
tiada diterima oleh akal sekali-kali dikatakan tiada Ia Esa, kerana
jikalau tiada Ia Esa tiadalah ada alam ini kerana banyak yang memberi
bekas.
Seperti dikatakan ada dua atau tiga tuhan, kata tuhan yang
satu keluarkan matahari dari barat, dan kata tuhan yang satu lagi keluarkan dari timur, dan kata tuhan yang
satu lagi keluarkan dari utara atau
selatan, kerana tiga yang memberi bekas. Tentu kalau tuhan yang satu itu mengeluarkan matahari itu dengan
sekehendakknya umpamanya disebelah
barat, tentu pula tuhan yang lain meniadakkannya dan mengadakan lagi menurut kehendaknya
umpamanya di sebelah timur atau utara
atau selatan, kerana tiga-tiga tuhan itu berkuasa mengadakan dan meniadakan maka kesudahannya matahari itu
tiada keluar.
Maka sekarang kita
lihat dengan mata kepala kita sendiri
bagaimana keadaan atau perjalanan di
dalam alam ini semuanya teratur dengan
baiknya maka menerimalah aqal kita wajib
diterima aqal Wahdaniah bagi Allah
Ta’ala dan mustahil lawannya
berbilang-bilang atau bercerai-cerai.
Adapun dalilnya
firman-Nya dalam Al Qur’an: Qul
huwallahu ahad, ertinya
katakanlah oleh mu (Muhammad) Allah Ta’ala itu Esa, yakni Esa zat dan Esa sifat dan Esa Af’al.
Adapun Wahdaniah pada zat menafikan dua perkara:
a. Menafikan Kam muttasil, iaitu
menafikan berbilang-bilang atau bersusun-susun seperti dikatakan zat Allah
Ta’ala itu berdarah, berdaging dan bertulang urat, atau dikatakan
zat Allah Ta’ala itu kejadian daripada anasir yang empat.
b. Menafikan
Kam mumfasil, iaitu menafikan bercerai-cerai banyak yang sebangsa atau
serupa, umpama dikatakan ada zat yang lain seperti zat Allah Ta’ala yakni
tiada sekali-kali seperti yang demikian itu.
Maka Kam muttasil dan
Kam mumfasil itulah yang hendak kita
nafikan pada zat Allah Ta’ala,
apabila sudah kita nafikan yang dua
perkara ini maka barulah dikatakan
Ahadiyyatuzzat, yakni Esa dzat Allah
Ta’ala.
Adapun Wahdaniah pada sifat menafikan dua perkara:
a. Menafikan Kam muttasil, iaitu
menafikan berbilang-bilang atau bersusun-susun sifat, seperti dikatakan ada
pada Allah Ta’ala dua Qudrat atau dua Ilmu atau dua Sami’ yakni
tiada sekali-kali seperti yang demikian itu.
b. Menafikan
Kam mumfasil, iaitu menafikan
bercerai-cerai banyak yang sebangsa atau serupa seperti dikatakan
ada Qudrat yang lain atau Ilmu yang
lain seperti Qudrat dan Ilmu Allah
Ta’ala.
Maka Kam muttasil dan Kam mumfasil inilah yang hendak kita
nafikan pada sifat Allah Ta’ala, apabila sudah kita nafikan yang dua itu
maka baharulah dikatakan Ahadiyyatussifat, yakni Esa sifat Allah
Ta’ala.
Adapun Wahdaniah pada af’al menafikan dua perkara:
a. Menafikan Kam muttasil, iaitu
menafikan berhubung atau minta
tolong memperbuat suatu perbuatan,
seperti dikatakan Allah Ta’ala jadikan
kuat pada nasi mengenyangkan dan kuat
pada air menghilangkan dahaga dan kuat pada api membakar dan kuat pada
tajam memutuskan yakni tiada sekali-kali seperti yang demikian itu.
b. Menafikan
Kam mumfasil, iaitu menafikan bercerai-cerai banyak perbuatan yang memberi
bekas, seperti dikatakan ada perbuatan yang lain memberi bekas
seperti perbuatan Allah Ta’ala, yakni tiada sekali-kali seperti yang
demikian itu.
Maka Kam muttasil dan Kam mumfasil inilah yang hendak kita
nafikan pada af’al Allah Ta’ala, apabila sudah kita nafikan yang dua
ini maka baharulah kita dikatakan Ahadiyyatull af’al, yakni Esa perbuatan Allah Ta’ala.
Bahagian III: Sifat Ma’ani
Adapun hakikat sifat
Ma’ani itu: wahiya kullu sifatu
maujudatun qo’imatun
bimaujuudatun aujabat lahu hukman, ertinya tiap-tiap sifat yang berdiri pada yang maujud (wajibalwujud / zat
Allah Ta’ala) maka mewajibkan suatu hukum (iaitu Ma’nawiyah)
Sifat Ma’ani ini maujud pada zihin dan maujud pula pada
kharij, ada tujuh perkara:
1. QUDRAT ertinya Kuasa, Takluk pada segala mumkinun
2. IRADAT ertinya Menentukan, takluk pada segala mumkinun
3. ILMU ertinya Mengetahui, takluk pada segala yang wajib,
mustahil dan ja’iz bagi aqal.
4. HAYAT ertinya Hidup, tiada takluk, tetapi syarat bagi
aqal kita menerima adanya sifat-sifat yang lain.
5. SAMA’ ertinya Mendengar, takluk pada segala yang maujud.
6. BAShAR ertinya Melihat, takluk pada segala yang maujud.
7. KALAM ertinya Berkata-kata
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
1. Qudrat ertinya Kuasa
Adapun hakikat Qudrat
itu iaitu satu sifat yang Qadim lagi
azali yang sabit berdiri pada zat Allah
Ta’ala, maka dengan Dia mengadakan
dan meniadakan bagi segala mumkin
muafakat dengan Iradat-Nya.
Adapun
erti mumkin itu barang yang harus adanya
atau tiadanya
Adapun mumkin itu empat bahagian:
a. Mumkin Maujuud ba’dal ‘adum, iaitu mumkin yang pada masa
sekarang, dahulu tiada, seperti: langit, bumi dan kita semuanya.
b. Mumkin Ma’dum
ba’dal wujud, iaitu mumkin yang tiada
pada masa sekarang ini dahulunya ada,
seperti: nabi Adam as, dan datok-datok
nenek kita yang sudah tiada.
c. Mumkin sayuzad, iaitu mumkin yang akan datang seperti
hari kiamat, syurga dan neraka.
d. Mumkin Ilmu Allah
annahu lamyujad, iaitu mumkin yang di
dalam Ilmu Allah Ta’ala, tetapi tiada
dijadikan seperti hujan emas, Air
laut rasanya manis, dan banyak yang lain
lagi.
Lawannya ‘Ujdzun ertinya
lemah, iaitu mustahil tiada
diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan
Allah Ta’ala itu lemah, kerana
jikalau Ia lemah nescaya tiadalah ada
alam ini kerana yang lemah itu
tiada dapat memperbuat suatu perbuatan.
Maka sekarang alam ini telah
nyata adanya bagaimana yang kita lihat
sekarang ini, maka menerimalah
aqal kita wajib diterima aqal, bagi-Nya
bersifat Qudrat dan mustahil
lawannya ‘Ujdzun.
Adapun dalilnya
firman-Nya dalam Al Qur’an: wallahu
‘ala kulli sai’in-qodir, ertinya
Allah Ta’ala itu berkuasa atas
tiap-tiap sesuatu.
Tetaplah dalam
Hakikat Qudrat itu difahami dengan
memahami sifat Salbiyah terlebih
dahulu untuk menafikan apa-apa yang
tiada patut dan tiada layak pada
dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
·
Qudrat Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada
diawali dengan lemah.
·
Qudrat Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada
diakhiri dengan lemah.
·
Qudrat Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil
hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal.
·
Qudrat
Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu, dan tiada mengambil faedah.
·
Qudrat
Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada kam muttassil
(Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil (tiada bercerai dengan sifat yang lain).
·
2. Iradat ertinya Menentukan/berkehendak
Adapun hakikat Iradat
itu satu sifat yang Qadim lagi azali
yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala
maka dengan Dia menentukan sekalian
mumkin adanya atau tiadanya, muafakat
dengan Ilmu-Nya.
Adapun Iradat Allah Ta’ala menentukan enam perkara:
a. Menentukan mumkin itu Ada atau tiadanya
b. Menentukan Tempat mumkin itu
c. Menentukan Jihat mumkin itu
d. Menentukan Sifat mumkin itu
e. Menentukan Qadar mumkin itu
f. Menentukan Masa mumkin itu
Lawannya Karahat
ertinya tiada menentukan atau tiada berkehendak, iaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Allah Ta’ala
itu tiada menentukan atau tiada berkehendak, kerana jikalau tiada Ia
menentukan atau tiada Ia berkehendak mengadakan alam ini atau meniadakan alam ini nescaya tiadalah baharu
(Berubah) alam ini maka sekarang alam
ini telah nyata adanya perubahan, ada siang ada malam, ada yang datang ada yang pergi, seperti yang
telah kita lihat dengan mata kepala
kita sendiri, maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Ta’ala bersifat Iradat dan mustahil lawannya
Karahat.
Adapun dalilnya
firman-Nya dalam Al Qur’an: fa’allu
limaa yuriy d’, ertinya berbuat
Allah Ta’ala dengan barang yang
ditentukan-Nya.
Adapun Iradat dengan amar dan nahi itu tiada berlazim
kerana:
Ada kalanya disuruh
tetapi tiada dikehendaki seperti Abu
jahal, Abu lahab dan segala pengikutnya.
Ada kalanya disuruh dan dikehendaki
seperti Abu Baqa’r dan segala sahabat
yang lain. Ada kalanya tiada disuruh
dan tiada dikehendaki seperti kafir yang
banyak. Adakalanya tiada disuruh tetapi dikehendaki seperti mengerjakan
yang haram dan makruh seperti Nabi Adam as dan Hawa.
Tetaplah dalam Hakikat Iradat itu difahami dengan
memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa yang
tiada patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
·
Iradat Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada
diawali dengan Karahat.
·
Iradat Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada
diakhiri dengan Karahat.
·
Iradat Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil
hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal.
·
Iradat
Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri pada zat Allah Ta’ala,
tiada meminta tolong pada sesuatu, dan tiada mengambil faedah.
·
Iradat
Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada kam muttassil
(Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil (tiada bercerai dengan sifat yang lain).
3. Ilmu ertinya Mengetahui
Adapun hakikat Ilmu
itu iaitu satu sifat yang Qadim lagi
azali yang sabit berdiri pada zat Allah
Ta’ala maka dengan Dia Mengetahui pada
yang wajib, pada yang mustahil, dan pada
yang harus.
Adapun yang wajib itu zat dan sifatNya, maka mengetahui Ia
zatNya dan sifatNya yang Kamalat.
Adapun yang mustahil
itu iaitu yang menyekutui ketuhanannya
atau yang kekurangan baginya maka
mengetahui Ia tiada yang menyekutui
bagi ketuhanan-Nya dan yang kekurangan
pada-Nya.
Adapun yang harus itu
sekalian alam ini maka mengetahui
Ia segala perkara yang ada pada masa
sekarang ini, segala perkara yang
sudah tiada dan segala perkara yang akan
diadakan lagi dan tiada terdinding yang
dalam Ilmu-Nya sebesar jarah jua pun,
semuanya diketahui-Nya dengan Ilmu-Nya
yang Qadim Lawannya Jahil, ertinya
bodoh, iaitu mustahil tiada diterima
oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia Jahil
atau bodoh kerana jikalau ia Jahil
atau bodoh nescaya tiadalah teratur atau
tersusun segala pekerjaan di dalam alam ini maka sekarang alam ini telah
teratur dan tersusun dengan baiknya, maka menerimalah aqal kita wajib
bagi Allah Ta’ala bersifat Ilmu dan mustahil lawannya Jahil atau bodoh.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: wallahu bikulli
syai’in ‘alimun, ertinya Allah Ta’ala mengetahui tiap-tiap sesuatu.
Tetaplah dalam
Hakikat Ilmu itu difahami dengan
memahami sifat Salbiyah terlebih
dahulu untuk menafikan apa-apa yang
tiada patut dan tiada layak pada
dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
*
Ilmu Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada diawali dengan
jahil.
*
Ilmu Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada diakhiri dengan
jahil.
*
Ilmu Allah Ta’ala itu
Mukhalafatuhu lil hawadits, atau
bersalahan dengan yang baharu, maha suci
dari sekalian misal, dan tiada
terdinding.
*
Ilmu Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri pada zat
Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
*
Ilmu Allah Ta’ala itu
Wahdaniyah, atau Esa, tiada kam
muttassil (Berhubung/bersusun)
dan tiada kam mumfasil (tiada bercerai
dengan sifat yang lain).
4. Hayat ertinya Hidup
Adapun hakikat Hayat
itu satu sifat yang Qadim lagi azali
yang sabit berdiri pada zat Allah
Ta’ala, maka dengan Dia zohirlah sifat
yang lain-lain.
Lawannya maut ertinya
mati, iaitu mustahil tiada diterima oleh
aqal sekali-kali dikatakan Ia mati
kerana jikalau Ia mati nescaya tiadalah
ada sifat yang lain seperti Qudrat,
Iradat dan Ilmu maka menerimalah aqal
kita wajib bagi Allah Ta’ala bersifat
hayat dan mustahil lawannya maut.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: huwal
hayyuladzii laa yamuut, ertinya Dia yang Hidup yang tiada mati.
Tetaplah dalam Hakikat
Hayat itu difahami dengan memahami sifat
Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan
apa-apa yang tiada patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al
Allah Ta’ala.
·
Hayat Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada
diawali dengan maut.]
·
Hayat Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil
hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal.
·
Hayat Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau
berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
·
Hayat
Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada kam muttassil
(Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil (tiada bercerai dengan sifat yang lain)
·
5. Sami’ ertinya Mendengar
Adapun hakikat Sami’
itu iaitu satu sifat yang Qadim lagi
azali yang sabit berdiri pada zat Allah
Ta’ala, maka dengan Dia mendengar segala
yang maujud sama ada yang maujud itu
Qadim atau Muhadas.
Adapun maujud yang
Qadim iaitu dzat dan Sifat-Nya,
maka mendengar Ia akan Kalam-Nya yang
tiada berhuruf dan bersuara, dan
yang muhadas iaitu sekalian alam ini
maka mendengar Ia akan segala
perkara yang ada pada masa sekarang ini,
segala perkara yang sudah tiada
dan segala perkara yang akan diadakan
lagi, maka tiada terdinding
pendengarannya oleh sebab jauh atau
tersembunyi.
Lawannya Sumum, ertinya pekak atau tuli iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal
sekali-kali dikatakan Ia pekak atau tuli
kerana jikalau Ia pekak atau tuli nescaya tiadalah dapat Ia memperkenankan seruan makhluk-Nya padahal
Menyuruh Ia kepada sekalian makhluk-Nya
dengan meminta seperti firman-Nya dalam Al Qur’an: ud’uunii astajib lakum, ertinya mintalah olehmu kepadaKu
nescaya Aku perkenankan.
Maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Ta’ala bersifat Sami’ dan mustahil lawannya Sumum,
pekak atau tuli, adapun dalilnya
firman-Nya dalam Al Qur’an: wallahu sami’un ‘alimun, ertinya Allah Ta’ala itu yang mendengar dan yang
mengetahui .
Tetaplah dalam
Hakikat Sami’ itu difahami dengan
memahami sifat Salbiyah terlebih
dahulu untuk menafikan apa-apa yang
tiada patut dan tiada layak pada
dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
·
Sami’ Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada
diawali dengan pekak.
·
Sami’ Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada
diakhiri dengan pekak.
·
Sami’
Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal,
dan tiada terdinding.
·
Sami’ Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau
berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
·
Sami’
Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada kam muttassil
(Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil (tiada bercerai dengan sifat yang lain).
·
6. Bashir ertinya Melihat
Adapun hakikat Bashir
itu satu sifat yang Qadim lagi azali
yang sabit berdiri pada zat Allah
Ta’ala, maka dengan Dia melihat segala
yang maujud sama ada yang maujud itu
Qadim atau muhadas.
Adapun maujud yang Qadim itu dzat dan sifat-Nya, maka melihat Ia akan dzat-Nya yang tiada berupa
dan berwarna dan sifat-Nya yang kamalat.
Adapun maujud yang muhadas
itu sekalian alam ini maka
melihat Ia akan segala perkara yang ada pada masa sekarang ini, segala perkara yang sudah tiada dan segala
perkara yang lagi akan diadakan. Tiada terdinding yang pada penglihatan-Nya oleh sebab jauh atau sangat halusnya atau sangat kelamnya.
Lawannya ‘Umyun,
ertinya buta, iaitu mustahil tiada
diterima oleh aqal sekali-kali
dikatakan Ia buta kerana jikalau Ia buta
maka jadilah Ia kekurangan. Maka
menerimalah aqal kita wajib bagi Allah
Taa’la itu bersifat Bashir dan
mustahil lawannya ‘Umyun atau buta.
Adapun dalilnya
firman-Nya dalam AlQur’an: wallahu
bashirun bimaa ta’maluun, ertinya
Allah Ta’ala itu melihat apa yang kamu
kerjakan.
Tetaplah dalam
Hakikat Bashir itu difahami dengan
memahami sifat Salbiyah terlebih
dahulu untuk menafikan apa-apa yang
tiada patut dan tiada layak pada
dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
·
Bashir Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada diawali
dengan buta.
·
Bashir Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada
diakhiri dengan buta.
·
Bashir
Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal,
dan tiada terdinding.
·
Bashir Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau
berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
·
Bashir
Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada kam muttassil
(Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil (tiada bercerai dengan sifat yang lain).
·
7. Kalam ertinya Berkata-kata
Adapun hakikat Kalam
itu satu sifat yang Qadim lagi azali
yang sabit berdiri pada zat Allah
Ta’ala, maka dengan Dia berkata-kata
pada yang wajib seperti firman-Nya:
fa’lam annahu laailahaillalah, ertinya
ketahui oleh mu bahawasanya tiada
tuhan melainkan Allah, dan berkata-kata
pada yang mustahil dengan firman-Nya: laukana fiyhima aa lihatun illallah lafasadatu, ertinya jikalau ada tuhan yang lain selain daripada Allah maka binasalah segala-galanya. dan berkata pada yang harus dengan firman-Nya: wallahu kholaqokum wamaa ta’maluun, ertinya Allah Ta’ala jua Yang menjadikan kamu dan barang perbuatan kamu.
Lawannya Bukmum,
ertinya kelu atau bisu iaitu mustahil
tiada diterima oleh aqal sekali-kali
dikatakan Ia bisu atau kelu kerana
jikalau Ia bisu atau Kelu tiadalah dapat
Ia menyuruh atau mencegah dan
menceritakan segala perkara seperti hari
kiamat, syurga, neraka dan lain-lain.
Maka sekarang suruh dan cegah itu ada
pada kita seperti suruh kita sembahyang dan cegah kita berbuat ma’siat.
Maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Ta’ala itu bersifat Kalam
dan mustahil lawannya bukmum, kelu atau bisu. Adapun dalilnya
firman-Nya dalam Al Qur’an: wa kallamallaahu muusa taklimaan, ertinya
berkata-kata Allah Ta’ala dengan nabi Musa as dengan sempurna kata.
Adapun Kalam Allah Ta’ala itu satu sifat jua tiada Ia berbilang tetapi berbagi-bagi dipandang
dari segi perkara yang dikatakan-Nya apabila Ia menunjukkan kepada
suruh maka dinamakan amar seperti suruh sembahyang dan puasa dan
lain-lain, jika Ia menunjukkannya kepada cegah atau larangan maka dinamakan
nahi seperti cegah berjudi., minum arak dan lain-lain, jika Ia
menunjukkan pada cerita dinamakan akhbar, seperti cerita raja Fir’aun ,
Namrudz, dan lain-lain. jika Ia menunjukkan pada khabar gembira dinamakan
Wa’ad seperti balas syurga pada orang beriman dan ta’at dan lain-lain,
jika Ia menunjukkan pada khabar menakutkan maka dinamakan Wa’id,
seperti janji balas neraka dan azab bagi orang yang berbuat maksiat dan
kafir.
Tetaplah dalam
Hakikat Kalam itu difahami dengan
memahami sifat Salbiyah terlebih
dahulu untuk menafikan apa-apa yang
tiada patut dan tiada layak pada
dzat, pada sifat dan pada af’al Allah Ta’ala.
·
Kalam Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada
diawali dengan kelu
·
Kalam Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada
diakhiri dengan kelu.
·
Kalam
Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal,
tiada terdinding dan tiada berhuruf atau bersuara.
·
Kalam Allah Ta’ala itu Qo’imumbizaatihi atau
berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
·
Kalam
Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada kam muttassil
(Berhubung/bersusun) dan tiada kam munfasil (tiada bercerai dengan sifat yang lain).
·
Bahagian IV: Sifat Ma’nawiyyah
Adapun hakikat sifat
ma’nawiyah itu: hiyal halul wajibatu
lidzati madaamati lidzati mu’allalati
bi’illati, ertinya hal yang wajib bagi
dzat selama ada dzat itu dikeranakan
suatu kerana iaitu Ma’ani, umpama
berdiri sifat Qudrat pada dzat maka baru
dinamakan dzat itu Qadirun, ertinya Yang Kuasa, Qudrat sifat Ma’ani, Qadirun
sifat Ma’nawiah maka berlazim-lazim antara sifat Ma’ani dengan
sifat Ma’nawiah, tiada boleh bercerai iaitu tujuh sifat pula:
1. QADIRUN, ertinya Yang Kuasa, melazimkan Qudrat berdiri
pada dzat
2. MURIIDUN, ertinya Yang Menentukan maka melazimkan Iradat
yang berdiri pada dzat
3. ‘ALIMUN, ertinya Yang Mengetahui maka melazimkan ‘Ilmu
yang berdiri pada dzat
4. HAYYUN, ertinya Yang Hidup melazimkan Hayyat yang berdiri
pada dzat
5. SAMI’UN, ertinya Yang Mendengar melazimkan Sami’ yang
berdiri pada dzat
6. BASIRUN, ertinya Yang Melihat melazimkan Basir yang
berdiri pada dzat
7. MUTTAKALLIMUN, ertinya Yang Berkata-kata melazimkan Kalam
yang berdiri pada dzat
Bahagian V: Sifat Istighna
Ertinya sifat Kaya,
Hakikat sifat Istighna: mustaghniyun
’angkullu maa siwahu, ertinya Kaya Allah
Ta’ala itu daripada tiap-tiap yang lain.
Apabila dikatakan
Kaya Allah Ta’ala daripada tiap-tiap yang lain,
maka wajib bagi-Nya bersifat
dengan sebelas (11) sifat, jikalau kurang
salah satu daripada sebelas (11)
sifat itu maka tiadalah dapat dikatakan
Kaya Allah Ta’ala daripada
tiap-tiap yang lainnya.
Adapun sifat wajib yang 11 itu ialah:
Wujud, Qidam, Baqa’, Mukhalafatuhu lil hawaditsi, Qiyamuhu
binafsihi, Sami’, Bashir, Kalam, Sami’un, Bashirun dan Muttakalim.
Selain sebelas (11) sifat yang wajib itu ada tiga (3) sifat
yang harus (Jaiz) yang termasuk pada sifat Istighna iaitu
1. Mahasuci dari pada
mengambil faedah pada perbuatan-Nya atau
pada hukum-Nya, lawannya mengambil
faedah, iaitu mustahil tiada
diterima oleh aqal sekali-kali kerana
jikalau mengambil faedah tiadalah Kaya
Ia daripada tiap-tiap yang lainnya
kerana lazim diwaktu itu berkehendak
Ia pada menghasilkan hajat-Nya
2. Tiada wajib Ia menjadikan alam ini. Lawannya wajib iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal
sekali-kali kerana jikalau wajib Ia menjadikan alam ini tiadalah Ia Kaya
daripada tiap-tiap yang lainnya, kerana lazim diwaktu itu berkehendak
Ia kepada yang menyempurnakan-Nya
3. Tiada memberi bekas suatu daripada kainat-Nya
dengan kuatnya. Lawannya memberi bekas iaitu mustahil tiada diterima
oleh aqal sekali-kali kerana jikalau memberi sesuatu daripada kainat-Nya
dengan kuatnya tiadalah Kaya Ia pada tiap-tiap yang lainnya kerana
lazim diwaktu itu berkehendak Ia mengadakan sesuatu dengan wasitoh
Bahagian VI: Sifat Iftiqor ilahi (Kenapa MQTK tetapkan 22
Kitab)
Ertinya sifat
berkehendak: hakikat sifat Ifthiqor:
wamuftaqirun ilaihi kullu maa
’adaahu, artinya berkehendak tiap-tiap
yang lainnya kepada-Nya.
Apabila dikatakan
berkehendak tiap-tiap yang lain
kepada-Nya maka wajib bagi-Nya
bersifat dengan sembilan (9) sifat,
jikalau kurang salah satu
daripada sembilan (9) sifat ini maka tiadalah dapat berkehendak tiap-tiap yang lainya kepada-Nya,
Adapun sifat wajib yang sembilan (9) itu adalah:
1. Qudrat 2. Iradat 3. Ilmu 4. Hayat 5. Qodirun 6. Muridun
7. ‘Alimun 8. Hayyun 9. Wahdaniah
Selain dari sembilan (9) sifat yang wajib itu ada dua (2)
sifat yang harus termasuk pada sifat Ifthiqor:
1. Baharu sekalian
alam ini. Lawannya Qodim iaitu mustahil
tiada diterima oleh aqal sekali-kali
kerana jikalau alam ini Qodim
tiadalah berkehendak tiap-tiap yang
lainnya kepada-Nya kerana lazim ketika
itu bersamaan darjat-Nya
2. Tiada memberi bekas sesuatu daripada kainatnya
dengan tobi’at atau dzatnya. Lawannya memberi bekas iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali kerana jikalau
memberi bekas sesuatu daripada kainat dengan tobi’at niscaya
tiadalah berkehendak tiap-tiap yang lain kepada-Nya kerana lazim ketika
itu terkaya sesuatu daripadaNya.
Maka sekarang telah nyata pada kita bahawa dua puluh delapan (28) sifat Istighna dan dua puluh dua
(22) sifat Ifthiqar maka jumlahnya jadi limapuluh (50) ‘aqaid yang terkandung di dalam kalimah laa ilaha ilallaah, maka jadilah makna hakikat laa ilaha ilallaah itu dua: laa mustaghniyun an kullu maasiwahu, ertinya tiada yang kaya dari tiap-tiap yang lainnya dan wa muftaqirun ilaihi kullu ma’adahu,
ertinya dan berkehendak tiap-tiap yang lain kepadaNya.
Ini makna yang pertama maka daripada makna yang dua itu maka
jadi empat (4):
1. Wajibal wujud, iaitu yang wajib adanya.
2. Ishiqoqul ibadah, iaitu yang mustahak bagi-Nya ibadah
3. Kholikul ‘alam, iaitu yang menjadikan sekalian alam
4. Maghbudun bihaqqi, iaitu yang disembah dengan
sebenar-benarnya.
Ini makna yang kedua maka daripada makna yang empat (4) itu
jadi satu (1) iaitu:
Laa ilaha ilallaah, Laa ma’budun ilallah, ertinya tiada
Tuhan yang disembah dengan sebenarnya melainkan Allah.
Ini makna yang ketiga penghabisan maka jadilah kalimah laa
ilaha ilallaah itu menghimpun nafi dan isbat.
Adapun yang dinafikan
itu sifat Istighna’ dan sifat Ifthikhor
berdiri pada yang lain dengan
mengatakan: laa ilaha dan diisbatkan
sifat Istighna’ dan sifat Ifthikhor itu
berdiri pada dzat Allah Ta’ala
dengan mengatakan kalimah Ilallaah
Laa = nafi, Ilaha = menafi, illa = isbat, Allah = meng-isbat
Yang kedua kalimah
laa ilaha ilallaah itu nafi mengandungi
isbat dan isbat mengandung nafi seperti
sabda nabi : laa yufarriqu
bainannafi wal-isbati wamam farroqu
bainahumaa fahuwa kaafirun, ertinya Tiada bercerai antara nafi dan isbat dan barang
siapa menceraikan kafir. Seperti asap dengan api. Asap itu bukan api
dan asap itu tidak lain daripada api. Asap tetap asap dan api tetap
api: tetapi asap itu menunjukkan ada api inilah ertinya nafi
mengandungi isbat dan isbat mengandung nafi. Tiada bercerai dan tiada
bersekutu.YDP telah berusaha terjemah ke versi bahasa melayu moden untuk
anak2/adik2 generasi baru faham, namun harap perbetul kami/MQTK jika anda temui
apa-apa keterangan salah dalam topik asas yang amat penting untuk aqidah Islam
ASWJ pegangan Raja2 Melayu sampai kiamat ini.
Harap maklum.Tq.
No comments:
Post a Comment