Wednesday, June 29, 2011

KENAPA KELANTAN BERSAMA HM KING GEORGE VI BILA SYARIF AL-HUSIN DI MAKKAH, DILUCUT JAWATAN KHALIFAH ISLAM DUNIA - OLEH BRITISH PADA 1926..??

1925M – Tun Mahathiir, PM Malaysia ke-4, baru lahir di kedah. Sekali lagi keputusan besar terpaksa dibuat oleh Istana Kelantan apabila HM King George IV, melalui Pesuruhjaya Tinggi dan Penasihat Sultan Muhammad IV  yang dilantik, Sir Lawrence Guillmard,  meminta pandangan dan pendirian Raja Melayu Kelantan (di bawah Datuk Perdana) mengenai kedudukan Syarif Al-Husin yang dilantik sebagai Khalifah Umat Islam dunia dan disokong oleh Syeikh Abdul Rahman Al-Ismaili yang membawa mazhab Syiah dan bersekutu dengan Hitler, salah seorang yang dimaklumi ejen British sedang cuba menguasai eropah dan menggugat empayar Kristian British dengan doktrin tanpa kitab Samawi(Diktator). Mesyuarat lama di rumah arwah Datuk Perwira Ketereh berakhir dengan keputusan semua yang tua-tua mendapat alamat Syarif Al-Husin tidak layak ditabal selaku Qutub atau khlifah Islam dunia. Kerajaan Islam Melayu Bani Hasyim  Majapahit II terpaksa bersama British, dan bermufarraqah(berpisah imam dan makmum) dengan Syarif Al-Husin.

Sir Lawrence Guillmard membawa berita gembira dari Istana Kelantan itu kepada HM King George VI berserta Nik Ahmad Kamil yang baru tamat MCKK, untuk dimasukkan ke dalam aliran Undang-Undang di Lincon Inn University, atas tajaan Penuh Majlis Agma Islam Kelantan yang sewaktu itu , dibawah Teraju Wali Allah yang zuhud lagi alim Syeikh Hj. Muhammad Yusuff  atau popular disebut “TOK KENALI” yang amat rapat dengan Sir Lawrence Guillmard yang fasih loghat Kelantan itu.

Alim Ulama masyhur yang bersama sewaktu membuat keputusan mufarraqah itu ;
Haji Uthman Hj. Muhammad (Tok Bachok)
Haji Abdul Rahman bin Uthman (Tok Selehor)
Haji Wan Ahmad bin Wan Halim ((Tok Padang Jelapang)
Datuk Perwira Hj. Nik Daud – Ketereh (Syed Kuning-Syed Kadok Kelantan) dll.

Dengan ini Islam Raja Melayu diterima oleh British, tetapi ercanggah dengan Syiah Ismaili dan juga Syarif Al-Husin. Sejak itulah hubungan rapat Kristian British dan Islam Sunni Raja Melayu bertambah erat seperti adik beradik, ditambah perkahwinan anak Nik Ahmad Kamil dengan Bangsa British(era 1950an).
1926M - Bristish telah bersetuju dengan Raja Melayu terlebih dahulu, akhirnya memberi tekanan hingga syarif Al-Husin dimakhzulkan dari jawatan Khlaifah Islam Dunia yang berkuasa ke atas 3 Tanah Suci pada 1926M dengan bantuan Al-Saudi(kemudian dibuat nama Negara).

British tahu seluruh umat Islam Dunia tiada Imam, kecuali Serambi Makkah dibawah Tok Kenali dan Datuk Perdana, mankala British membantu pertahanan dari serangan Siam. 22 Kitab sulit Istana Pattani dan Cik Siti Wan Kembang dapat disebar sebebas mungkin.  Tahun ini juga Arab Saudi mendapat nama.
1930-40 – Bersetuju dengan semua pembesar Raja Melayu, HM King George VI mengeluarkan peruntukkan khas di bawah program “Anglo-American (skim memberi bantuan kepada golongan Genius di eropah berpindah ke negara sekutu Raja Melayu dan British iaitu USA) untuk mengelak dari diguna oleh organisasi Hitler-Nazi untuk menguasai teknologi persenjataan seterusnya menmggugat kuasa dan empayar  Raja Melayu dan British. Termasuk dalam perpindahan ini adalah Elbert Eistein, pakar Fizik Yahudi(pencipta Atom pemusnah Jepun & Nazi 1943) berasal dari German, dipindah dan diberi segala kemudahan di Preston USA.

1933 – Tok Kenali meninggal dunia. Kitab diserah kepada murid kanannya Tuan Guru Hj. Che Mat Tanjung Pagar  dan di bawa ke ketereh oleh ayahanda kepada YB. Datuk Hj Alwy Che Mat (Adun BN Semasa) , Dengan kematian Wali Besar yang dianggap gila, sewel tak berapa waras (sebagaimana MQTK  juga melalui persepsi masyarakat murakkab umum semasa yang sama) Datuk Perdana ambil alih urusan Agama dan Politik serta hubungan antarabangsa Istana Kelantan dengan bantuan anaknya yang genius, Tan Sri Nik Ahmad Kamil yang telah dipersiapkan sejak awal. Semua kitab loghat/bahasa Majapahit diterjemah ke jawi melayu kelantan. Semua pelajar ilmu pondok/keagamaan wajib menguasai bahasa dan lughah Kelantan kerana syarahan Al-Hikam, Futuh Al-Ghaib, Minhajul Abidin di baca dalam gaya bahasa Kelantan macam orang tua berleter tanpa noktah dan topik bersambung-sambung..

1933 -Hitler dilantik ketuai Nazi. Seorang yang amat bangga dengan leih 700 tahun empayar Islam Uthmaniah dan amat rapat dengan Syeikh Abdul-Rahman Al-Ismaili dari mazhab Syiah Imamiyah, menguasai 300 ribu tentera oren dan menggugat empayar sekutu kuat raja Melayu, British dan dimaklumkan oleh Sir Guillmard kepada Datuk Perdana. Dunia huru hara.anda lagi arif isu besar dunia berebut kuasa ekonomi untuk terajui revolusi industri era tersebut. Raja Melayu yang kecil tersepit antara percaturan kuasa besar dunia.

TK

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)