Wednesday, June 29, 2011

KENAPAKAH LAKSAMANA HANG TUAH HEBAT...??

Setelah mengenali laksamana hang tuah, jebat, lekiu,lekir dan kasturi, Syed Thana'uddin(Sang Adi Putera)  yang terkenal di Majapahit(kelantan) sebgai Syeikh Saman berpindah ke Pulau Besar dan beliau telah bermastautin di Pulau Besar permukiman orang laut dari Sumatera, Jawa dan Maluku. Tetapi turut terlibat menyusun strategi mempertahankan Pattani dan Empayar Islam Majapahit II dari Siam, di mana dengan Laksamana Hang Tuah, Siam akhirnya berundur pada 1445M dari Pattani.
Sewaktu Hang Tuah difitnah, Sunan Giri, Sunan Bonang, Sunan Kalijaga dan Syeikh Sutabris ke Melaka dan bertemu dengan Sang Adi Putera. Laksamana Hang Tuah akhirnya diarahkan disembunyikan dari umum rakyat setelah menjadi fitnah.

Syeikh Saman(Sang Adi Putera) akhirnya kembali ke Kelantan dan beliau meninggal dunia sewktu berusia 120 tahun...dan kuburnya dirahsiakan dari seluruh rakyat oleh nenek moyang Raja-Raja Melayu...hingga kini, orang-orang tertentu sahaja diizinkan berziarah(geng2 Datuk/Tan Sri - pemegang darjah Istana/pengamal Pati Rahsia sahaja..!!).

Perbalahan sesama Melayu/Islam dan kezaliman Raja kepada para Wali Allah  itu berakhir dengan bala kifarat Allah dengan melaka diizin ditakluk oleh Portugis dan hilang satu kerajaan Islam hingga kini tiada lagi Sultan(diganti dengan kuasa Agung -wakilnya) sejak 1511M

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)