Wednesday, June 29, 2011

Majapahit II dari kekuasaan Ayuthia. Laksamana Hang Tuah terajui Melaka.

Majapahit II dari kekuasaan Ayuthia. Laksamana Hang Tuah terajui Melaka.
1420M, Syed Tahana'uddin pulang dari champa dan kemudiannya kembali ke Majapahit II dan membuka pusat pengajian berupa institusi khas latihan tarekat/kerohanian/kewalian peringkat tertinggi menggunakan asma 99 nama Allah yang dahulunya hanyalah amalan harian HM Cik SIti Wan Kembang.

Tokoh-tokoh penting dalam organisasi Wali Songo yang bertanggungjawab dalam penyevbaran dakwah di Majapahit 1(sekarang disebut Indonesia - termasuk Negeri Cik Siti Wam Kembang Aceh) yang direkodkan telah dipanggil mengadap belaiau di Bukit Panau(sekarang dalam Jajahan Tanah Merah - dah jadi tempat menara celcom..!!) adalah seperti ;
 1. Sunan Giri
2. Suan Bonang

Selepas serangan Ayyutthia ke atas Majapahit II(Kelantan) 1445M dan peristiwa ghaibnya Puteri Saadong, kematian Raja Abdullah da Sultan Abdul Rahim di Tasik Lelayang Mandi,  Syed Husin membawa anaknya syarif kebungsuan dan cucunya Wan Bo, Wan Husin dan Wan Demali ke Jawa, seterusnyanya ke Goa, Sulawesi, dan meninggal serta dimakamkan di sana pada 1453M (nak ziarah daftar MQTK). Melalui anak dan cucunya itu pula membuatkan kesultanan Brunei melalui Sultan Muhammad, melahirkan benih kesultanan hingga kini, yang juga darah Syed Husin Jamadil Kubra. 

pada abad itu juga (ke 14M), iaitu di zaman masyhurnya Laksaman Hang Tuah yang berguru dengan Para Wali Allah Majapahit dan pernah berkunjung ke Majapahit II(Kelantan) dan Bukit Panau, sebelum ke Pattani(Masjid Hang Tuah - Grisek) dan salah seorang murid kesayangan Syed Thana'uddin yang digelar "Sang Adi Putera" oleh hikayat istana melaka waktu itu(hingga sekarang pun mereka tetap panggil guru hang tuah tu "Sang Adi Putera", tanpa mengetahui itulah adik kepada Ketua Wali 7 yang masyhur dalam sejarah penyebaran Islam 1300-1400M itu.

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)