Wednesday, June 29, 2011

MQTK ABAD KE-19

1874 Frncis Light duduki Pulai Pinang untuk kurangkan pengaruh belanda dan Portugis.

BRITISH KE KELANTAN BANTU LAWAN SIAM/PERTAHAN RAJA MELAYU/KEKALKAN RAJA MELAYU

1909 Perjanjian Bangkok. Majapahit II di bawah Sultan Muhammad IV, dikemudi oleh Datuk Perdana Kelantan. Untuk mengelak lebih ramai jumlah askar Kelantan terkorban di mana jumlahnya telah sedikit (lebih 400 ribu sepanjang 900 tahun perang), akhirnya terpaksa mengalah dan Pattani terpaksa diserah kepada Siam (atas tuntutan balas dendam Cik Siti Wan Kembang penggal leher King Rama pada 1350M). Campur tangan British berjaya hentikan ufti pitis emas ke Siam oleh kelantan, kedah,terengganu dan perlis lebih 200 tahun.

1909 -1946 Selepas Kelantan sahih tamat perang dengan Siam dan Jepun,  dengan campurtangan kuasa Kristian British, dijemput bersama ke dalam Persukutuan Tanah Melayu. Tokoh Genius Majapahit II/Kelantan Datuk Perdana, Datuk Perwira, Datuk Syed Kadok, Nik Ahmad Kamil dan ramai lagi pimpinan Bani Hasyim era tersebut adalah yang bertanggungjawab membawa Kelantan ke dalam Malaysia dan mengemudi Tanah Melayu merdeka dari naugan Gereja Vetican dan Empayar Kristian British. UMNO dilancar di Istana Johor setelah disiapkan oleh pakar undang-undang British Majapahit II(Kelantan) – Tan Sri Nik Ahmad Kamil. PATI RAHSIA  asma 99 Nama Allah dan Teknik-Teknik khusus penggunaannya untuk mengawal 7 petala langit dan 7 petala bumi, dilancar di Kota Bharu oleh Majlis Gama Islam diketuai Datuk Perdana.

Perlis, Kelantan, Kedah, Langkawi berjaya ditarik berada di bawah British untuk seketika. Sukhothai agak gerun dengan empayar Kristian terbesar dunia yang sengaja dijemput oleh Datuk Perdana sebagai jalan terakhir untuk elak Siam terus mara, dengan balasan Raja Melayu mesti membekalkan bahan mentah utama kepada British iaitu ; Getah, Bijih timah dan Bijih besi kerana revolusi industry telah bermula. Etset di Kerila diserah kepada British dan besi dikeluarkan di Temangan. Kekayaan besi Kelantan dizahirkan dengan arahan Datuk Perdana agar Jamatan Besi dibina yang terpanjang di Asia. Tiada kuasa di asia yang berani lawan bala tenera King Buddha Sukhothai waktu itu, kecuali cucu cicit Cik Siti Wan Kembang/Puteri Linang Cahaya penguasa Majapahit II(Kelantan) abad ke-14M ini. Bagaimanapun British dibawah kristian datang dengan motta “Love Your Enemy”. Sesuatu yang sedikit sinis dan menyentuh hati kecil Raja-Raja Melayu(agar sedikit lembut dengan musuh).

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)