Wednesday, June 29, 2011

SEJARAH WALI 7: Syed Hussein JamadilKubra Nusantara 1350M

by BobspekRockers AlKubra on Sunday, 23 May 2010 at 02:37
zuriat YM Syed Hussein JamadiKubra ibn Syeikh Ahmad Jalal (kesultanan Hind)

"The Malay’s king is Ahlulbait. To know AhlulBait you should know the Malay’s king and to know the Malay’s king we should first know the Malays"- (Raja-Raja Melayu adalah Ahlulbait. Nak mengenal AhlulBait perlu mengenal Raja-Raja Melayu; Dan nak mengenal Raja-Raja Melayu perlu kenal orang Melayu dahulu).


SEJARAH: AHLULBAIT (AlKubra) DARI TITIHAN SYED HUSSEIN JAMADILKUBRA NUSANTARA 1350M

AhlulBait Nusantara adalah berasal dari titihan zuriat Yang Mulia iaitu Syed Hussein JamadiKubra ibni Syeikh Ahmad Jalal dari Kesultanan Deccan (selatan India) (titihan dari syaidina Hussein as bin Ali KWJ), yang belayar ke Tanah Melayu (timur) sebagai 'misi dakwah pada sekitar 1300M, yang mana di masa itu , di sebelah barat, Salahuddin AlAyubi (khalifahtul'mukmin) telah berjaya menakluk Palastine dari tangan Yahudi.

YM Syed Hussein JamadilKubra belayar bersama dengan enam orang adik-beradiknya yang lain dan tujuh orang lagi ditinggalkan di bumi kelahirannya, Deccan, kerana YM Syed Hussein JamadilKubra mempunyai 14 orang adik-beradik. Beliau merupakan abang yang sulong dan kerana itulah keturunannya diberi dengan pangkal nama 'LONG' pada eranya yang bererti 'SULONG' atau anak yang sulong.

YM Syed Hussein JamadilKubra juga dikenali dengan nama 'WALI TUJUH' di kalangan masyarakat Kelantan dan Nusantara sampai sekarang ini.Daripada titihan bagindalah lahirnya zuriat keturunan Kesultanan AhlulBait Nusantara atau 'Raja-Raja Melayu'.

Sebelum sempat mendarat di bumi berkat Tanah Melayu, YM. Syed Hussein JamadilKubra dan saudara-saudaranya telah diuji oleh Allah dengan satu ujian yang besar sehingga kapal yang mereka naiki hampir 'KARAM' di laut sehingga YM baginda Syed Hussein JamadilKubra hampir-hampir berputus asa dan beliau bersungguh-sungguh berdoa supaya diselamatkan dari bencana itu dengan berikrar akan mendirikan sebuah 'rumah Allah' (masjid)jika mereka terselamat dari bencana karam itu.

 IKAN KEKACANG MENOLONG:


Alhamdulillah, diizinkan Allah, secara tiba-tiba terjadilah 'Karamah WaliAllah' iaitu doanya telah makbul (rujuk buku Penghantar Ilmu Tarekat &; Tasauf karangan Prof. Abu Bakar Adtjeh)iaitu telah datang pertolongan Allah (Nasrum'minallah) berupa sekawan 'ikan kekacang' @ kekacang fish', telah datang menolong dengan menyumbat diri masing-masing pada tempat yang terdapat lubang-lubang air di kapal itu. Manakala sekawan yang lain telah menolak kapal itu sehingga selamat sampai ke daratan iaitu di Kampung Laut, Tumpat, Kelantan.

Apabila selamat dari bencana itu, YM Syed Hussein JamadilKubra terus sujud syukur dan bersembahyang dua rakaat bersama-sama yang lain.

Fenomena ini menjadi satu 'keganjilan' pada penduduk setempat yang datang menolong kerana di masa itu penduduk di situ masih beragama Hindu dan Budhha yang belum mengenal agama Islam lagi. Masyarakat di situ menjadi kagum dngan situasi yang wujud itu. Aneh, dan tersendiri!!

Dalam keadaan itu, tiba-tiba satu lagi 'petunjuk' dari Allah datang apabila seekor Tupai Putih melompat di hadapan baginda YM Syed Hussein JamadilKubra dan terus menuju ke serumpun pohon buluh 'Betong' yang berada tidak jauh dari angkatan YM Syed Hussein JamadilKubra berehat. Tupai putih itu lalu memakan 'umbut' pokok buluh Betong itu dan berlalu dengan kenyangnya.

Memandangkan angkatan YM Syed Hussein JamadilKubra memang dalam keadaan lapar dan dahaga selepai diamuk badai di lautan, maka berkeinginanlah lanta bagi YM Syed Hussein JamadilKubra untuk mencuba apa yang dimakan oleh Tupai putih itu lantaran laparnya.

Ekoran dari peristiwa ikan Kekacang dan rebung buluh Betong itu,YM Syed Hussein JamadilKubra telah bersumpah dan mewasiatkan anak-cucu dari zuriat keturunanya supaya tidak boleh lagi memakan 'ikan Kekacang' dan rebung buluh Betong.

Sesiapa yang melanggar pantang itu, biasanya akan terkena penyakit kulit, gatal-gatal, badan bersisik, atau mendapat anak/zuriat yang terencat akal, atau diri sendiri hilang ingatan.

Sengaja YM Syed Hussein JamadilKubra mewasiatkan dua perkara itu supaya dapat dikenal akan keturunanya dan supaya anak-cucunya sentiasa berkeadaan berhati-hati di dalam sesuatu perkara dan jangan bermain-main dengan 'WASIAT' atau amanah; sebagai tanda menghormati dan menghargai 'pertolongan' yang telah diberi oleh Allah melalui ikan kekacang dan rebung buluh Betong itu.

Realiti daripada peristiwa 'Karam Di Laut' itu, maka telah terdirinya Lagenda Masjid Kampung Laut yang pertama; yang kemudiannya dipindahkan oleh kerajaan ke Nilam Puri, Kota Bharu sehingga sekarang ini.

Setelah siap dibina masjid Kg. Laut, maka Syed Hussein bersama tujuh saudaranya belayar mudik ke hulu sungai sehingga bertemu dengan sebuah bukit yang dip[anggil 'Bukit Panau'. Setelah mudik di muka kuala sungai (sungai Kelantan), maka Syed Hussein dan rombongannya mula mendaki Bukit Panau itu sehinggalah sampai ke puncaknya pada waktu hampir maghrib. Kemudian dari maghrib Syed Hussein JamadilKubra mula beribadat secara 'Suluk' (ritual keagamaan) sehinggalah pada waktu hampir dinihari, tiba-tiba bumi jadi bergoyang, angin bertiup kencang dan terasa ada sesuatu yang bakal terjadi. Subhanallah! Dengan kebesaran Allah sekali lagi Allah menunjukkan 'kekeramatan' wali-walinya.


Bumi yang malamnya gelap tiba-tiba bercahaya dengan satu kilauan yang pelik dan menakjubkan. Hal ini menuimbulkan kegemparan penduduk setempat, lalu mereka beramai-ramai mendaki Bukit Panau untuk melihat apa yang berlaku. Dalam keadaan aneh, pelik, bingung dan cuba untuk tahu; Penduduk setempat tiba-tiba menjadi lebih terkejut apabila hampir sampai ke puncak bukit apabila satu lagi dentuman yang amat kuat seolah-olah 'petir' yang cahayanya adalah putih berkilau dan memancar terus dari angkatan YM Syed Hussein JamadilKubra menuju ke langit dan membentuk satu imej seolah-olah 'Tudung Saji'.Dari mulut penduduk setempatlah keluarnya perkataan 'KILAT..KILATAN' sehingga menjadi KELANTAN sampai sekarang ini.



Selepas peristiwa cahaya 'Tudung Saji' itu, YM Syed Hussein JamadilKubra telah meninggalkan enam orang saudaranya di Bukit Panau itu untuk menjaga 'keberkatan negeri Kelantan' yang baru 'disucikan' oleh YM Syed Hussein JamadilKubra supaya menjadi negeri yang berkat, aman dan berdaulat.

Kemudian beliau dan beberapa orang lain telah belayar ke Champa dan kemudiannya berkahwin dengan empat orang puteri Raja Champa yang mana keempat orang puteri raja itu telah melahirkan empat dinasti kesultanan AhlulBait yang utama di Nusantara ini iaitu kesultanan Pattani-Kelantan, kesultanan Mindanao, kesultanan Brunei (Borneo) dan kesultanan Demak (wali songo).

Beliau kemudian wafat di Kalimantan dan dimakamkan di sana. Daripada beliaulah lahirnya titihan keturunan Raja-Raja Melayu di Nusantara ini. Manakala adiknya yang ketiga iaitu Syeikh Thanauddin atau dikenali sebagai 'Sang AdiPutera' merupakan guru kepada Hang Tuah yang tersebut di dalam sejarah itu.


( ) Sila rujuk Perpustakaan Awam Kelantan-Hikayat Sri Kelantan.

Beliau adalah tokoh yang terpenting di Nusantara. Terlalu penting sehingga nama beliau DIPADAMKAN oleh British dan DIPADAMKAN DARIPADA BUKU SEJARAH DI SEKOLAH.

1. Sayyid Hussein Jamadil Kubra dikatakan sebagai datuk kepada Wali Songo.

2. Adik beliau merupakan Adi Putera, Guru Hang Tuah.

3. Keturunan beliau ialah Sultan Brunei sekarang.

4. Keturunan beliau adalah kesultanan Kelantan.

5. Beliau dikaitkan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut.

6. Keturunan beliau di Kelantan memakai gelaran Tengku, Nik dan Wan.

7. Beliau ketua Wali 7.

8. Beliau menetap agak lama di Kelantan sebelum meneruskan misi dakwah bersama-sama Wali Songo di Jawa. Bukit Panau di Tanah Merah Kelantan merupakan tempat pertapaan beliau dan tempat Wali Songo berkumpul sebelum ke Jawa.


Baginda rombongan wali 7 telah sampai di Kelantan kira-kira pada tahun 1349 Masihi besama adiknya Saiyid Thana’uddin atau Syekh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar).
Sepanjang misi dakwahnya Saiyid Husein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin yang ketika itu ibu kotanya bernama ‘Jiddah’ terletak 3 batu dari Bukit Panau.

Dari isterinya yang pertama Puteri Linang Cahaya (adik kepada Cik Wan Kembang) ia mendapat dua orang anak, yang lelaki bernama Maulana Malik Ibrahim (pelupur Wali Songo) dan yang perempuan bernama Siti Aisyah.

Perkahwinannya dengan Ramawati puteri kepada Raja Champa, Sultan Zainol Abidin (Ce Bo Nga) dan Permaisuri Siti Zubaidah maka lahirlah generasi yang tersenarai di dalam kumpulan Wali Songo dari titisan Ibrahim Asmaro.

Sewaktu umurnya hampir 80 tahun Saiyid Husein telah dipertemukan jodoh dengan Puteri Selindong Bulan atau Siti Syahirah iaitu cucu saudara kepada isterinya yang pertama dan beroleh seorang anak lelaki Ali Nurul Alam yang kemudiannya nanti menjadi Perdana Menteri Majapahit II (Majapahit Barat) di Kelantan bergelar Patih Gajah Mada yang dikaitkan dengan beberapa peristiwa dengan Laksamana Hang Tuah. (Di Patani Ali Nurul Alam terkenal dengan nama Sultan Qunbul)

(Semasa Sultan Iskandar Syah menjadi Raja Kelantan bergelar Bhatara Majapahit pada 1432 Masihi baginda telah mengisytiharkan negeri Kelantan sebagai Empayar Majapahit II. Sampai ke hari ini keris kedaulatan negeri Kelantan dipanggil Keris Majapahit).

Syarif Muhammad Kebungsuan adalah anaknya yang bungsu dari isterinya yang ke empat (keluarga Diraja Johor) yang kemudian terkenal sebagai pembangun Kesultanan Mindanao (Filipina) sementara salah seorang dari abangnya menjadi Sultan Borneo yang ke III bergelar Sultan Berkat, moyang raja-raja Brunei sekarang.
(Keempat-empat isteri yang dikahwininya itu ialah selepas tiap-tiap seorang daripadanya meninggal dunia).
Pada awal abad ke 14 Ibrahim Asmaro dihantar oleh ayahnya Saiyid Husein Jamadil Kubra ke Tanah Jawa membantu serta menyambung usaha-usaha dakwah abangnya Maulana Malik Ibrahim yang meninggal dunia pada 1419 Masihi dan dimakamkan di Gerisek, Tuban.

Turut serta ialah dua orang anaknya Maulana Tahmatullah dan Maulana Ishak meninggalkan Ali Murtadho di Champa, dan kemudiannya berhijrah ke Patani, Thailand.

Mungkin inilah pelayaran wali-wali dari Champa yang dikaitkan atau mempunyai hubungan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut di Kelantan.




The Malay’s king is Ahlulbait. To know AhlulBait you should know the Malay’s king and to know the Malay’s king we should first know the Malays.


zuriat YM Syed Hussein JamadiKubra ibn Syeikh Ahmad Jalal

"Sesiapa yang menentang AhlulBait bererti Kekafiran" ......
Whoever, opposed AhlulBait that means they are kafir.......(Hadith Rasulullah SAW)

"Mahu mengenal AhlulBait wajib tahu sejarah AhlulBait dahulu dan adab-adab dengan AhlulBait ".
To know AhlulBait, first of all we should know the history of AhlulBait and their custom
(sila rujuk Kitab Keutamaan Keluarga Rasullulah SAW keluaran Klang Book Store. Sdn. Bhd.)
(Pls refer to the book of the importyance of Rasulullah s.a.w. family published by Klang Bookstore. Sdn. Bhd.)

Raja-Raja Melayu adalah Ahlulbait. Nak mengenal AhlulBait perlu mengenal Raja-Raja Melayu; Dan nak mengenal Raja-Raja Melayu perlu kenal orang Melayu dahulu.
The Malay’s king is Ahlulbait. To know AhlulBait you should know the Malay’s king and to know the Malay’s king we should first know the Malays.

Raja-Raja Melayu adalah AhlulBait (zuriat Rasulullah SAW) yang berbeza dengan 'keturunan' lain kerana mereka tidak boleh memakan wang zakat, sedekah atau apa-apa pemberian kecuali ditukarkan niatnya kepada 'HADIAH'. Apabila AhlulBait yang menjadi Raja (Penaung-Payung Negara), Insyaallah maka akan aman sentosalah negeri itu. Tidak ada bala bencana seperti Tsunami, penyakit berjangkit seperti Chikigunya, selsema Babi atau sebagainya selagi Raja itu masih berpegang pada prinsip-prinsip AhlulBait sentiasa berpegang dengan AlQuran dan menjadi pemerentah yang adil dan bertaqwa kepada Allah.

Malay’s king is ahlulBait (the ancestors from Rasulullaqh s.a.w.) which is different from any other descendent because they could not received any of the zakat’s money, alms or any other donation except they change their wish or intention to ‘GIFTS’. When AhlulBait became the King (under the country’s shelter) InsyaAllah, the country will be in good condition, peaceful and harmony. No disasters, such as tsunami, spreading diseases, such as chikigunya, H1N1 or others till the King still using the AhlulBait principles that is they still using Al Quran and govern the country in good justice and taqwa to Allah.

Firman Allah:

"Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, keluarga Ibrahim (AHLULBAIT) dan keluarga Imran MELEBIHI di atas orang-orang di dalam alam; Mereka itu SATU KETURUNAN (Ahluilbait), setengahnya anak dari yang lain: dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."(alImran 3:33-34)
God did choose Adam and Noah, the family of Abraham(AhlulBait), and the family of ‘Imran above all people. Offspring, one of the other; and god heareth and knoweth all things. (Ali Imran verse 33-34)

Kemudian Kami 'wahyu'-kan kepada kamu:"Ikutlah agama Ibrahim, sesungguhnya ia bukan daripada orang-orang yang musyrik." (an Nahl 16:123)
Thus have We placed leaders in every town, its wicked men, to plot (burrow) therein; but they only plot against their own souls, and they perceive it not. (An nahl verse 123)

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)