Wednesday, June 29, 2011

MQTK ABAD KE-12;BAPA PENGASAS RAJA-RAJA MELAYU - KETUA WALI 7 DARI DELHI INDIA.

MQTK ABAD KE-12;
BAPA PENGASAS RAJA-RAJA MELAYU - KETUA WALI 7 DARI DELHI INDIA.
500 Hijrah(950M) formula B3 (BERILMU-BERAMAL-BERAKHLAK - dijadikan Motto Sekolah Menengah Teknik Tertua Malaysia - Kuantan) dicipta oleh Imam Al-Ghazali r.a, melalui kitab masyhurnya Minhajul Abidin/Jalan Mukmin atau Jalan Ahli Syurga (seorang ulama masyhur dunia Islamdi Thos Iran) dalam usahanya untuk menggabungkan 2 ulama yang berbalah iaitu ulama tasauf dan ulama fekah. Maka terkaranglah Bidayatul Hidayah dan Minhajul Abidin menghuraikan dengan terperinci teknik-teknik segala ilmu ahli syurga tanpa hisab atau para Wali-Wali Allah itu dengan cukup sempurna.
1250M apabila tentera moggol diketuai Hulagu Khan menyerang dan membakar Baghdad, lebih 300 kitab karangan Imam Al-Ghazali turut lenyap, kecuali hanya 30 karya yang sempat diselamatkan dari khutub khanah Baghdad itu. Empayar Islam Umayyah dan simpanan baitul Mal paling kaya waktu itu, yang dikumpul selama lebih 500 tahun ranap/hangus dari bumi. Islam kembali mundur/menderita/diperhamba.


1260M Bani Hasyim (nenek moyang) diketuai Maulana Syeikh Sayyid Abdul Jalal atau Syeikh Jalaludin Al-Kubra(dicatat dalam sejarah Delhi) yang terselamat dan sempat membawa sebahagian kitab-kitab karya agung itu berpindah ke Delhi dan disambut oleh Sultan Muhamad Tughlug serta dilantik selaku wazir/menteri kesultanan Delhi dan kitab Minhajul Abidin, Al-Hikam, Hadis Sahih Muslim dan sebgainya  diterima  dijadikan silibus wajib kerajaan Islam Delhi waktu itu. Syed Husin Jamadil Kubra(nenek moyang kesultnan Melayu dan Wali Songo Indonesia) dalam latihan praktikal para ahli hakikat dan makrifat(Wali-Wali Allah – tamat belajar – guna Ilmu untuk kuasai 7 petala langit dan 7 petala bumi dengan kalam Allah atau PatiNya 99 asma Al-Azim) lalu diarahkan oleh ayahandanya mencari lokasi yang dimaksudkan oleh hadis sahih “Bumi Timur Hijjaz” (Hijjaz adalah Tanah Suci Makkah sebelum 1933 – Era Saudi Dapat nama) bertolak ke Asia Tenggara bersama 7 beradik atau disebut Wali 7 dalam sejarah Islam Asia Tenggara, dan mendarat serta membina Masjid Kampung Laut(sekarang di Nilam puri) pada 1350M.

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)