Wednesday, June 29, 2011

MQTK ABAD KE-13: KENAPA HM CIK SITI WAN KEMBANG HEBAT..??

1317m, HM Cik Siti Wan Kembang diarah oleh ayahandanya KDYMM Raja Sang Tawal, menyerbu kota pertahanan empayar Buddha Sukhothai. King Rama Khamkheng akhirnya dipenggal oleh Cik Siti Wan Kembang dan kepalanya di bawa balik ke Istana Majapahi II Mahligai(Kelantan). Siam bersumpah akan terus berperang dengan Melayu sampai kiamat. Siri perang panjang saling serang menyerang berlangsung selama lebih 600 tahun dan kerugian satu wilayah Pattani(RM Gazilion) serta mengorbankan lebih suku juta rakyat Majapahit II selama tempoh itu. 751H/1350M –Bapa sekalian Raja-Raja Melayu atau dikenali dalam pengajian sejarah Islam Asia tenggara sebagai  Ketua Wali 7, Syed Hussin Jamadil Kubra dari Kesultanan Delhi , sebelum karam perahu dan terlantar di Kg. Laut dan mendirikan masjid, di era Cik Siti Wan Kembang dan seterusnya ke Bukit Panau, mereka terlebih dahulu meninggalkan adiknya yang ke-4 bernama Sayyid Zaidnuddin Al-Khatib di Samudera Pasai yang diperintah oleh Sultan Zainal Abidin(1350-1394M).  Beliaulah Tuan Jana Khatib yang masyhur dalam sejarah Temasik dilanggar Todak itu.

Selama 8 bulan Syed Husin Jamadil Kubra  di Kelantan, HM Cik siti Wan Kembang memberi gelaran “Sayyid Ratna Wangsa” (bermaksud Pendeta parnen atau bertaraf ahli laduni/ahli hakikat) dan dikahwinkan dengan adindanya yang juga adinda satu ayah kepada  Raja Pattani(Raja Bharubhasa) bernama Puteri Linang Cahaya. Dari sinilah lahir pula semua Sultan Melayu dan juga panglima2 manyshur seperti Patih Aria Gajah Mada dan sebagainya dalam usaha dakwah Bani Hasyim ini di asia tenggara abad ke 14.

1347-1368M Ibnu Batutah yang sezaman dengan PadukaSyed Hussin Jamadil Kubra serta Cik Siti Wan Kembang melawat Kilo Krai(Kuala Krai now ulu kelantan) dan mengesahkan Bidayatul Hidayah telah dipelajari/telah sampai ke Istana Majapahit II(Kelantan) pada era tersebut.

No comments:

CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..

........free counters ..............................................................................“and I have come to you with a SIGN FROM YOUR LORD, so fear Allah and OBEY ME! Truly Allah is my Lord and your Lord. Therefore submit to HIM! This is A STRAIGHT PATH" (maryam 19:36)